Actualiteit Coyote » Euro 7-norm goedgekeurd door het…

Euro 7-norm goedgekeurd door het Europees Parlement

Enkele maanden geleden presenteerde Coyote u de belangrijkste maatregelen van de Euro 7-norm voor de regulering van de vervuilende uitstoot van motorvoertuigen in Europa. De regeling zou op 1 juli 2025 van kracht worden, maar afgelopen maart werd een uitstel van 4 jaar overwogen. Op 9 november 2023 keurden de leden van het Europees Parlement uiteindelijk de Euro 7-norm goed, zij het met een minimalistische versie die veel minder beperkend is voor autofabrikanten. Hier zijn de details.

Een lichtere versie van de Euro 7-norm aangenomen door het Parlement

De Euro 7-norm tegen luchtvervuiling, die in november 2022 door de Europese Commissie werd onthuld, omvatte ambitieuze maatregelen om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijne deeltjes door motorvoertuigen in Europa te verminderen. Na verschillende wendingen werden de nieuwe regels uiteindelijk goedgekeurd door het Europees Parlement in Brussel.

Maar deze nieuwe versie krijgt nu al veel kritiek. De reden voor deze kritiek? De aangenomen tekst bevat veel minder ambitieuze maatregelen dan de maatregelen die aanvankelijk waren aangekondigd voor de Euro 7-norm. Aan de andere kant komt deze afgeslankte versie tegemoet aan de verwachtingen van autofabrikanten, die de maatregelen als “onwerkbaar” beschouwen.

Euro 7-norm: wat is er veranderd?

Voor verschillende leden van het Europees Parlement die voorstander waren van de eerste versie van de Euro 7-norm, is de nieuwe tekst niet meer dan een (zeer) licht verbeterde versie van de Euro 6-norm. Het is waar dat de wijzigingen in de tweede versie de oorspronkelijke doelstellingen van de norm aanzienlijk hebben afgezwakt.

  • De deadline voor de regelgeving is herzien. Oorspronkelijk zou de norm op 1 juli 2025 worden ingevoerd voor lichte voertuigen (auto’s en bestelwagens), maar deze zal pas op 1 juli 2030 verplicht worden. Wat betreft de regelgeving voor de uitstoot van zware vrachtvoertuigen, moeten we nu wachten tot juli 2031, in vergelijking met juli 2027 voor de eerste tekst.
  • De voertuigemissiegrenswaarden voor stikstofoxiden en fijne deeltjes zijn vrijwel ongewijzigd ten opzichte van Euro 6. De nieuwe tekst bevat de laagste drempelwaarden van de vorige verordening:
    • Stikstofoxide-emissies (NOx) van lichte verbrandingsvoertuigen op alle brandstoffen mogen niet hoger zijn dan 60 mg/km, de drempelwaarde die door Euro 6 al is vastgesteld voor benzine.
    • De koolmonoxide (CO)-uitstoot van lichte voertuigen mag niet hoger zijn dan 500 mg/km, de drempelwaarde voor diesel van Euro 6.

Ter herinnering: de regelgeving vereiste aanvankelijk een vermindering van de stikstofoxide-uitstoot van personenauto’s met 35%. Voorlopig wordt deze doelstelling echter bij lange na niet gehaald.

Gebruik de Coyote-app om in realtime te worden gewaarschuwd voor flitslocaties en gevaren op je route!

Wat is er nieuw in de herziene tekst?

Ondanks de vele reducties bevat de nieuwe versie die door het Europees Parlement is aangenomen een nieuw aspect wat betreft de regulering van de uitstoot van verontreinigende stoffen: de Euro 7-norm moet nieuwe maatregelen introduceren om de uitstoot van deeltjes door remmen en banden te beperken: de limiet voor remmen wordt tot 2034 vastgesteld op 7 mg/km PM10, waarna deze wordt verlaagd naar 3 mg/km. Tot nu toe zijn deze emissies niet gemeten.

Bovendien moeten er strengere eisen worden gesteld aan de uitstoot van verontreinigende stoffen door vrachtwagens: een drempelwaarde van 350 mg/kWh die niet mag worden overschreden bij een koude start en 90 mg/kWh bij een warme start, wat neerkomt op een vermindering van de uitstoot van stikstofoxide met 56%.

Lees al het laatste nieuws uit de auto- en verkeersveiligheidssector op de Coyote-blog.

Alle artikelen, tags en auteurs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *