Op donderdag 30 november 2023 onthulde de excentrieke CEO van Tesla zijn nieuwste creatie, de elektrische pick-up “Cybertruck”. Deze unieke wagen met futuristische lijnen, dat door Elon Musk wordt omschreven als “een uitzonderlijk object”, werd in november 2019 al aangekondigd door de beroemde Amerikaanse autofabrikant. Hij is nu te koop… zij het voorlopig alleen in de Verenigde Staten.
Voor de officiële lancering van zijn nieuwe creatie heeft de Tesla-baas, zoals gewoonlijk, groots uitgepakt. Het evenement vond plaats in Austin, Texas, in het hoofdkantoor van Tesla. Elon Musk presenteerde opnieuw zijn nu al beroemde Cybertruck, die volgens hem niets minder is dan het “beste product” van Tesla.
Voor de controversiële CEO van Tesla is het duidelijk: zijn Cybertruck is “beter dan een pick-up, en beter dan een sportwagen, allemaal in één”. Met zijn metalen omhulsel (de carrosserie bestaat uit roestvrij stalen platen) en ongewone, zo niet ongekende, futuristische lijnen oogt het voertuig nu al als een UFO op de automarkt. Bovendien voegen zijn uitstekende prestaties (de pick-up is sneller dan een optrekkende Porsche 911, ondanks een gewicht van meer dan 3 ton) een extra vleugje waanzin toe aan een toch al buitengewoon ontwerp.
Volgens Elon Musk is het zeer originele uiterlijk van de Cybertruck het resultaat van een kruising tussen een voertuig uit de film “Blade Runner” (1982) en de Lotus Esprit, de legendarische sportwagen te zien in “The Spy Who Loved Me” (1977).
Dit opvallende uiterlijk wordt door verschillende experts in de auto-industrie als “polariserend” beschouwd. De miljardair zelf erkende, niet zonder een vleugje humor, dat Tesla “zijn eigen graf had gegraven” met de Cybertruck, die hij omschrijft als een “speciaal product, één van die producten die zeer moeilijk op de markt te brengen en te verkopen zijn”. Voor Tesla en haar CEO lijkt het erop dat dit nieuwe voertuig meer wordt gezien als een nicheproduct dat Tesla onderscheidt van de rest van de productie, dan als een object dat geschikt is voor massaconsumptie.
Of u nu een thermische of elektrische auto bezit, u kunt met vertrouwen rijden met de Coyote app die u in realtime waarschuwt voor de controlezones op uw routes.
Hoewel Elon Musk zich bewust lijkt te zijn van de potentiële moeilijkheden van de Cybertruck om verkooprecords te verbrijzelen, moet u zich niet vergissen: buiten het feit dat hij wil schitteren met een futuristisch voertuig, is het doel van de Amerikaanse fabrikant natuurlijk commercieel succes. Voor Tesla is het vooral een kwestie van een voorkeurspositie innemen in een segment waar de fabrikant nog geen ervaring heeft, namelijk dat van de pick-ups.
Deze voertuigen vertegenwoordigen elk jaar de bestsellers op de Amerikaanse automarkt, en worden ook beschouwd als een doorn in het oog van milieuactivisten vanwege hun bijzonder hoge vervuilende emissies. Met een volledig elektrisch voertuig zoals de Cybertruck heeft Tesla dus opnieuw een slimme manier gevonden om zich te onderscheiden van de concurrentie (maar is hierin ook niet de pionier, aangezien de markt voor elektrische pick-ups verre van in de kinderschoenen staat in de Verenigde Staten).
Het Amerikaanse bedrijf beweert met trots al succes te hebben met zijn nieuwe creatie, en kondigde aan dat het aantal bestellingen het miljoen heeft overschreden. Musk heeft onlangs ook aangegeven dat zijn bedrijf van plan is om 250.000 Cybertrucks te produceren in 2025.
Net als de andere Tesla-modellen is de Cybertruck verkrijgbaar in drie versies: Propulsion, Al Wheel en Cyber Beast. Al Wheel en Cyber Beast, de twee versies die momenteel in de Verenigde Staten te koop zijn, kosten respectievelijk 79.990 en 99.990 dollar – de Propulsion versie, die pas in 2025 op de markt wordt verwacht, zal waarschijnlijk een prijskaartje hebben van 60.990 dollar, wat hoger is dan zijn door Ford geproduceerde tegenhanger, de F-150 Lightning (verkrijgbaar voor 50.000 euro).
De Cybertruck pick-up wordt op dit moment nog niet op de Europese markt verkocht. Het gewicht van meer dan 3.000 kg vormt momenteel een obstakel voor de verkoop op ons grondgebied, net als de moeilijkheden die elektrische auto’s kunnen ondervinden tijdens technische tests. Een recente Europese richtlijn geeft houders van een B-rijbewijs echter nu de mogelijkheid om een voertuig te besturen met een gewicht tot 4.250 kg, … op voorwaarde dat het elektrisch is.
Wordt vervolgd met de Coyote blog dus!