In Brussel is er sinds 1 januari 2018 een lage-emissiezone (LEZ) van kracht. Elk jaar evolueren de toegangseisen voor deze zone. De laatste wijziging, die de circulatie van nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2025 zou beperken, is echter uitgesteld. Coyote legt uit wat dit betekent.
Ter herinnering: lage-emissiezones zijn gebieden waar de circulatie van voertuigen wordt toegelaten, beperkt of verboden afhankelijk van hun vervuilingsniveau. Concreet hangt de toegang tot de zone af van de categorie van het voertuig, het gebruikte brandstoftype en de emissies van het voertuig (vastgesteld door de Euro-norm).
Alle gemotoriseerde voertuigen (auto’s, bestelwagens, bussen en minibussen) moeten zich houden aan de regels van de zone wanneer ze zich in Brussel bevinden, ongeacht of ze in België of in het buitenland geregistreerd zijn.
Momenteel kunnen de volgende voertuigen niet meer circuleren in de lage-emissiezone van Brussel:
Momenteel mogen alleen deze voertuigen niet meer circuleren in de LEZ van Brussel.
De lage-emissiezone is van kracht op het volledige grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat uit 19 gemeenten bestaat. De Ring en bepaalde wegen die toegang bieden tot transitparkings zijn echter niet onderhevig aan de beperkingen.
Met de Coyote-app rijd ik veilig en vermijd ik boetes dankzij de realtime waarschuwingen van gevaarlijke zones en controles op mijn route.
Zoals eerder vermeld, evolueren de criteria om toegang te krijgen tot de LEZ van Brussel. Dit betekent dat de beperkingen geleidelijk aan worden ingevoerd en dat de zone steeds restrictiever wordt in de loop van de tijd.
Oorspronkelijk zou er vanaf 1 januari 2025 een nieuwe fase van beperkingen in de lage-emissiezone van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van kracht worden. Het Brussels Parlement heeft echter besloten om deze maatregel uit te stellen. Na dit besluit is de nieuwe fase van de LEZ-uitbreiding verplaatst naar 1 januari 2027.
Meer flitspalen op de Belgische wegen, boetes voor onleesbare nummerplaten… Lees al het laatste nieuws over verkeersveiligheid en autorijden op de blog van Coyote!
De nieuwe fase zou de toegang verbieden voor:
Opmerking: Ondanks het uitstel van deze fase blijven de toegangsbeperkingen voor 2028, 2030 en 2036 ongewijzigd.
Blijf op de hoogte via de Coyote-blog!