Actualiteit Coyote » Euro 7: de nieuwe norm…

Euro 7: de nieuwe norm die de automarkt kan veranderen

De nieuwe Euro 7-norm, die gepland staat voor 2025, zal de automarkt waarschijnlijk op zijn kop zetten. De bepalingen, met name om de uitstoot van stikstofoxide door personenauto’s met 35% te verminderen, worden sterk betwist door fabrikanten, die de deadline onhaalbaar achten. Maar de Euro 7-norm zou ook gevolgen kunnen hebben voor consumenten door indirect de prijzen op te drijven. Hier volgen enkele verklaringen.

Wat is de Euro 7-norm?

Net als de Euro 6-norm die hij moet vervangen, is Euro 7 een maatregel van de Europese Commissie om de vervuilende uitstoot van voertuigen in Europa (auto’s, vrachtwagens, bestelwagens en bussen) te reguleren. Het doel? Veeleisender zijn dan eerdere bepalingen wat betreft tolerantiedrempels voor vervuilende emissies en rekening houden met nieuwe vervuilende stoffen. Maar er zijn ook een aantal andere nieuwigheden gepland.

Belangrijkste maatregelen in de Euro 7-norm

  • Beperking van de uitstoot van stikstofoxide tot 60 milligram voor dieselmotoren (al van kracht voor benzinemotoren) vanaf 2025. De norm maakt dus geen onderscheid meer tussen benzine- en dieselmotoren.
  • 35% vermindering van de uitstoot van stikstofoxiden (N0x) door lichte voertuigen (auto’s en bestelwagens).
  • Vermindering van 13% van de fijne deeltjes die worden uitgestoten door uitlaten van auto’s en bestelwagens, een vermindering van 39% voor vrachtwagens en bussen en een vermindering van 27% van de deeltjes afkomstig van autoremmen.
  • De koolmonoxide-uitstoot mag niet hoger zijn dan 500 mg/km (vergeleken met 1000 mg/km bij Euro 6)
  • Nieuwe beperkingen voor vrachtwagens, die in 2027 aan de eisen van de norm zullen moeten voldoen (in vergelijking met 2025 voor andere voertuigen): een vermindering van de NOx-uitstoot met 56%, d.w.z. een drempelwaarde van 350 mg/kWh die niet mag worden overschreden bij een koude start, of 90 mg/kWh bij een warme start.
  • Nieuwe voorwaarden voor rijtests met nieuwe auto’s: bij lichte auto’s kunnen de testtemperaturen oplopen tot 45 graden en oplopen tot min 10 graden. Bovendien moeten de tests nu worden uitgevoerd op “korte” ritten (tussen 3.000 en 10.000 km).
  • Elektrische auto’s en oplaadbare hybride auto’s zullen batterijen moeten bieden die beter presteren en langer meegaan: volgens de Euro 7-norm moet de batterij minstens 80% van zijn prestaties kunnen behouden gedurende 5 jaar (of 100.000 km), en 70% na 7 jaar en tot 8 jaar (160.000 km).

Euro 7-norm: wanneer komt die?

De Euro 7-norm werd in november 2022 onthuld door de Europese Commissie en zou op 1 juli 2025 van kracht moeten worden, na goedkeuring door het Europees Parlement. In maart 2023 werd echter een mogelijk uitstel van 4 jaar overwogen tijdens de bijeenkomst van Europese ministers van transport in Straatsburg.

Euro 7-norm onhaalbaar geacht door autofabrikanten

De meeste autofabrikanten hebben hun zorgen geuit over de toepassing van de Euro 7-norm in 2025. Volgens hen kunnen de doelstellingen van de norm vanuit financieel en technisch oogpunt niet op zo’n korte termijn worden bereikt, vooral gezien hun grote investeringen in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Vermeende gevolgen voor de elektrificatie van de markt en stijgende prijzen. Voor fabrikanten zou de nieuwe Europese norm twee gevolgen hebben: hij zou bijdragen aan:

Uitstel van de elektrificatie van marktreeksen

Een sterke stijging van de prijs van nieuwe voertuigen. Sommige fabrikanten schatten dat de stijging ongeveer €2.000 per auto zou kunnen bedragen, of zelfs €5.000 voor de duurste auto’s, waardoor de Europese automarkt volgens hen met 5 tot 7% zou krimpen.

De Europese Commissie is veel optimistischer over de prijsimplicaties van de nieuwe Euro 7-norm. Zij schat dat de extra kosten slechts 90-150 euro zullen bedragen voor de aankoop van een licht voertuig, en ongeveer 2700 euro voor zware voertuigen.

Lees onze blog voor al het laatste nieuws uit de autosector en gebruik de Coyote applicatie om veilig door heel Europa te rijden!

Alle artikelen, tags en auteurs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *