De coronapandemie heeft geleid tot een wereldwijde schaarste aan halfgeleiders. Toen een groot deel van de bedrijven overschakelde op telewerk zorgde dat voor een echte verhoging in de vraag naar producten die technologisch gezien gebruikmaken van halfgeleiders, en de productie kon niet volgen.
Parallel daarmee daalde de verkoop van nieuwe wagens tijdens die periode en de leveranciers verminderden hun productie en de bevoorrading van halfgeleiders voor de auto-industrie. Vandaag kent de automarkt een heropleving en wordt ze geconfronteerd met een schaarste. Maar wat is een halfgeleider eigenlijk?
Halfgeleiders zijn niet zo bekend bij het grote publiek. Het zijn verbindingen met een kristalstructuur met toch wel bijzondere eigenschappen! Het gaat om een stof (meestal silicium) die onder bepaalde voorwaarden elektriciteit kan geleiden en die in andere omstandigheden kan dienstdoen als isolator. Dat vermogen van de halfgeleider maakt hem onmisbaar in tal van technologieën. Men gebruikt ze met name in elektronica om verschillende soorten bestanddelen te maken.
De halfgeleider is bijvoorbeeld in staat om op temperatuursveranderingen te reageren. Hij zit ook in computers om de ventilator automatisch te activeren wanneer het toestel begint op te warmen. Halfgeleiders kunnen ook reageren op licht of een elektromagnetisch veld.
Dat de productie van de halfgeleiders die stijging in de vraag tijdens de gezondheidscrisis niet kon volgen is voornamelijk te wijten aan twee oorzaken.
Ten eerste is de productie van halfgeleiders een complex proces dat niet elke fabriek aankan. Ze vereist dure, aangepaste installaties en een specifieke knowhow. Bijgevolg is de schaarste aan halfgeleiders niet het resultaat van een gebrek aan materiaal, zoals dat vaak het geval is, maar van een gebrek aan personeel en infrastructuur om ze te vervaardigen.
De productie van halfgeleiders is ook geconcentreerd in Azië (in Taiwan en Zuid-Korea) en in de Verenigde Staten (in Texas). Die twee productiezones moesten het voorbije jaar het hoofd bieden aan tal van onvoorziene omstandigheden.
Al die elementen in combinatie met een stijgende vraag leidden tot de huidige schaarste … Maar wat zijn de gevolgen van die schaarste voor de autosector?
Volgens het studiebureau IHS Markit konden sinds het begin van 2021 ongeveer 5,69 miljoen voertuigen niet geproduceerd worden door het gebrek aan halfgeleiders. Tegenwoordig bevatten wagens immers meer en meer elektronica en de autoconstructeurs zijn afhankelijk geworden van halfgeleiders. In een auto doen de gps, de Bluetooth, de ruitenwissers, de teller, de airbags en het systeem voor de vergrendeling van de deuren allemaal een beroep op halfgeleiders!
In Frankrijk worden Lotharingen en de Franche-Comté zwaar getroffen door de schaarste. Stellantis (ex-PSA) en Renault zagen zich gedwongen sommige van hun productielijnen te sluiten. In de fabriek van Sochaux, die met name de Peugeot 5008 en 3008 produceert, verkeren daardoor zo’n 3.500 werknemers in onzekerheid.