Actualiteit Coyote » Wat je moet weten over…

Wat je moet weten over de hervorming van de verkeersbelasting in Wallonië

Op 28 april (2023) werd het voorontwerp van het decreet over de hervorming van de verkeersbelasting in tweede lezing aangenomen door de Waalse regering. Het decreet werd herzien (en van meerdere maatregelen ontdaan) en is er eindelijk in geslaagd om de regionale uitvoerende macht te overtuigen, terwijl de eerste tekst op veel protest stuitte. De hervorming zal echter alleen betrekking hebben op de belasting op de inverkeerstelling (BIV), terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting ongewijzigd blijft.

Verkeersbelastingen: een hervorming herzien door Philippe Henry

De hervorming van de verkeersbelasting is vaak (zo niet altijd) een moeilijk onderwerp. Philippe Henry (Waals minister van Klimaat, Infrastructuur, Energie en Mobiliteit) zal het daar mee eens zijn: in juli 2022 diende hij een ontwerpdecreet in om de verkeersbelasting in het gewest te herzien. Zodra de tekst was aangenomen, veroorzaakte hij een golf van venijnige kritiek, ook binnen de PS-MR-Ecolo meerderheid.

Rekening houdend met de meningen die werden geuit naar aanleiding van de eerste tekst, heeft de minister de hervorming herwerkt, wat nu resultaten heeft opgeleverd: op 28 april heeft de Waalse regering de tekst in tweede lezing definitief goedgekeurd. De tekst zal in werking treden op 1 juli 2025, nadat hij (voor advies) is voorgelegd aan de Raad van State. Profiteer van de vele voordelen van de Coyote-app om met een gerust hart te rijden, ongeacht je route!

Wat houdt de hervorming van de verkeersbelasting in Wallonië in?

Als gevolg van de wijzigingen die Philippe Henry heeft geïntroduceerd, zal de hervorming van de verkeersbelasting alleen de belasting op inverkeerstelling wijzigen; de jaarlijkse wegenbelasting blijft ongewijzigd.

Volgens het nieuwe decreet wordt de belasting, die bij de aankoop van het voertuig wordt betaald, verlaagd of verhoogd op basis van een aantal criteria: de impact van het voertuig op het milieu (gezondheid en klimaat) en de infrastructuur (schade aan wegen, gebruik van de openbare ruimte), maar ook de risico’s bij een ongeval (bepaald op basis van het gewicht, het vermogen en het motortype van het voertuig). Bijgevolg zullen voertuigen die vervuilender (verbrandingsmotoren), zwaarder en krachtiger zijn financieel zwaarder worden gestraft – ook al is het belastingplafond vastgesteld op €9.000. Omgekeerd zullen eigenaars van weinig vervuilende voertuigen (zoals elektrische auto’s) minder belasting moeten betalen bij aankoop.

De tekst voorziet ook in speciale regelingen voor grote gezinnen en gezinnen met gedeelde voogdij die verplicht zijn een groot (en dus zwaarder) voertuig te gebruiken om zich te verplaatsen.

Wat is het doel van het decreet?

Het doel van de hervorming is om mensen aan te moedigen om nieuwe of tweedehandsvoertuigen te kopen die lichter, minder krachtig en minder vervuilend zijn, om te voldoen aan de verbintenissen die de regering is aangegaan om de uitstoot van broeikasgassen (C02 ) in Wallonië tegen 2030 met 55% te verminderen – ter herinnering: transport is verantwoordelijk voor 22% van de C02 uitstoot in de regio.

Hervorming van de verkeersbelasting in Wallonië: de belangrijkste punten om te onthouden

· De hervorming heeft alleen betrekking op de belasting op inverkeerstelling (BIV).

· De tekst is op 28 april 2023 in tweede lezing aangenomen en moet op 1 juli 2025 in werking treden (na advies van de Raad van State).

· De belasting op inverkeerstelling is alleen van toepassing op nieuwe inschrijvingen

· De belasting wordt betaald bij de aankoop van het voertuig, dus er verandert niets aan de administratieve formaliteiten die komen kijken bij het registreren en in het verkeer brengen van het voertuig.

· Er zijn speciale regelingen getroffen voor grote gezinnen en gezinnen met gedeelde voogdij over minstens 3 kinderen (korting van €100).

· Het bedrag van de belasting zal afnemen naargelang de leeftijd van het gebruikte voertuig, «om mensen die zich geen nieuw voertuig kunnen veroorloven niet te benadelen».

Alle artikelen, tags en auteurs