Actualiteit Coyote » Waterstofauto’s : heeft deze nichemarkt…

Waterstofauto’s : heeft deze nichemarkt groeipotentieel ?

Als mobiliteitspartner van de Olympische en Paralympische Spelen volgt Toyota de laatste trends en plaatst het zijn aanpak centraal in de milieukwesties. De Japanse fabrikant heeft voor dit evenement een volledige vloot elektrische voertuigen voorzien, waaronder 500 waterstofauto’s . Deze schijnwerper op deze specifieke categorie elektrische voertuigen kan de nodige impuls geven aan de groei van de waterstofmarkt voor lichte voertuigen, maar niets is minder zeker. Heeft de waterstofauto toekomst? Hoe werkt het? Coyote maakt de balans op.

De waterstofauto, de nieuwe concurrent van de elektrische auto ?

Sinds een aantal jaren is de verkoop van elektrische auto’s in Frankrijk sterk toegenomen. Terwijl er in 2013 iets minder dan 9000 auto’s werden verkocht, waren dat in  2023 bijna 300 000. In Frankrijk zijn er nu 1,7 miljoen elektrische voertuigen op de weg, een verhoging die grotendeels te danken is aan de toename van koolwaterstoffen en milieukwesties.

De waterstofauto heeft van zijn kant nog steeds moeite om een plaats op de automarkt te veroveren. Terwijl er in 2023 in de Verenigde Staten 3000 voertuigen werden verkocht, werden er in Frankrijk slechts 306 geregistreerd. De waterstofauto, een specifieke categorie elektrische voertuigen, kwam pas veel later op de markt en profiteert niet van alle voordelen van zijn grote broer. Slechts twee modellen springen er hedendaags uit (waaronder de Toyota Mirai) tegen enkele tientallen elektrische auto’s, die financieel gezien veel betaalbaarder zijn.

Ondanks de voordelen op het gebied van CO2-uitstoot (geen uitstoot bij gebruik) en een tijdsbesparing bij het tanken van waterstof ten  opzichte van het langdurende opladen van een elektrische auto, is de prijs van een waterstofauto veel hoger dan de voorgenoemde. Er zijn in Frankrijk ook nog weinig tankstations die waterstof aanbieden, ook al zijn er sinds 2023 100 000 laadstations beschikbaar. Deze nadelen wegen zwaar mee bij het kiezen van een nieuw voertuig.

Hoe werkt een waterstofauto ?

In tegenstelling tot een conventionele elektrische auto heeft de waterstofauto een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Hij heeft dus geen batterij nodig om te werken. Hij produceert zijn eigen energie. Wanneer waterstof in contact komt met zuurstof produceert het elektriciteit, warmte en waterdamp. Deze opgewekte energie wordt vervolgens geëlimineerd in de vorm van waterdamp zonder vervuilende uitstoot. Daarentegen veroorzaakt de productie van waterstof een grote uitstoot van broeikasgassen.

Het opladen van een waterstofauto gaat snel, maar het is noodzakelijk een speciaal uitgerust station te vinden en er zijn er nog maar weinig in Frankrijk in tegenstelling met laadstations voor elektrische voertuigen.

Dankzij de Coyote-app en de intelligente routeberekening bespaart u tijd en brandstof of batterij!

Wat is de toekomst voor de waterstofauto ?

De markt voor waterstofauto’s zal de komende jaren zeker groeien, maar het is nu nog moeilijk in te schatten of dit de dominante markt zal worden. Vooralsnog remt de geringe keuze aan voertuigen, hun hoge kosten en de geringe beschikbaarheid van laadstations de ontwikkeling van de markt.

Het gebruik van waterstof zou echter in bepaalde sectoren kunnen toenemen, zoals de luchtvaart of het zeevervoer. Ook lichte bedrijfsvoertuigen zoals bestelwagens zouden op korte termijn meer en meer waterstof kunnen gebruiken. De Stellantis-groep produceert bestelwagens met brandstofcellen en heeft net eind 2023 zijn productiecapaciteit vergroot.

Volg al het automobielnieuws met de Coyote-blog !

Alle artikelen, tags en auteurs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *