De laatste jaren heeft kunstmatige intelligentie de werking van veel sectoren wereldwijd veranderd. Hoewel het direct verband houdt met technologische evoluties, heeft de auto-industrie later dan andere sectoren te maken gehad met de ontwikkeling van AI. Ondanks deze relatief “achterstand” is deze technologie nu diepgaande veranderingen aan het brengen in de sector. En waarschijnlijk is dit nog maar het begin. Lees verder voor meer uitleg.
Tegenwoordig wordt AI steeds meer gebruikt door verschillende sectoren. Voor sommige van deze sectoren is kunstmatige intelligentie zelfs een echte motor van transformatie geworden. Dit was nog niet het geval in de auto-industrie, maar de dingen zijn de afgelopen tien jaar definitief veranderd.
Hoewel de auto-industrie pionier was op veel gebieden, was dit niet het geval voor het gebruik van kunstmatige intelligentie: in 2015 was slechts 5 tot 10% van de voertuigen uitgerust met een systeem dat op AI werkte. Dit achterstand is nu echter geschiedenis; in slechts een klein decennium heeft AI een fundamentele rol gespeeld voor de auto-industrie in verschillende landen, en met name in Frankrijk: het wordt geschat dat 43% van de Franse bedrijven AI hebben geïmplementeerd.
De afgelopen jaren heeft AI verschillende sectoren van de auto-industrie revolutionair veranderd.
Autofabrikanten gebruiken steeds vaker AI om hun voertuigen te bouwen. AI komt in verschillende vormen voor tijdens het ontwerp van voertuigen en op de toeleverings- en assemblagelijnen, maar ook tijdens de verschillende fasen van de bouw en de post-productie.
Bijvoorbeeld, Franse autofabrikanten gebruiken slimme robots om de efficiëntie van productielijnen te verbeteren, maar ook om de assemblage van voertuigen te automatiseren – of het nu gaat om het plaatsen van componenten of het lassen van chassis. In Zuid-Korea gebruikt een bedrijf zoals Hyundai ook robots om de onderdelen van zijn voertuigen te maken of te assembleren.
Bovendien is AI ook onmisbaar geworden voor sommige fabrikanten om defecten op de productielijnen en assemblagelijnen te detecteren, om onvolkomenheden en afwijkingen te herkennen of om fouten in de assemblage of oppervlaktefouten te signaleren.
AI heeft de sector ook veranderd met de creatie van systemen waarmee automobilisten de risico’s kunnen inschatten tijdens het rijden. Bijvoorbeeld, rijhulpsystemen zoals de Coyote-app gebruiken de prestaties van kunstmatige intelligentie om de veiligheid van weggebruikers te versterken.
Maar dat is nog niet alles. De recente evoluties in AI maken het ook mogelijk om voorspellende onderhoudssystemen te ontwikkelen die potentiële storingen kunnen detecteren (deze systemen gebruiken onder andere slimme sensoren) en zo de noodzakelijke reparaties uit te voeren.
Slimme systemen staan ook centraal in de ontwikkelingsprocessen van autonome voertuigen. Deze groeiende markt is een van de meest opvallende voorbeelden van de rol van AI in de revolutie van de sector. We vinden AI namelijk in alle technologieën die autonome voertuigen uitrusten. Het meest kenmerkend is bijvoorbeeld de computer vision ontwikkeld door Tesla, het systeem van “deep learning” of de realtime objectherkenning.
Vandaag de dag wordt kunstmatige intelligentie gebruikt in verschillende andere sectoren van de auto-industrie: after-sales service, klantenrelaties, verkeers- en mobiliteitsbeheer, klantbeleving… De revolutie is dus nog maar net begonnen.
Lees al het autonieuws op de Coyote-blog.