Sinds 2014 gelden voor elektrische auto’s dezelfde regels als voor auto’s met verbrandingsmotoren als het gaat om technische controles. En net als modellen met verbrandingsmotoren worden elektrische auto’s soms afgekeurd. Coyote vertelt u welke elektrische modellen de laatste tijd de meeste moeite hebben gehad om door de technische keuring te komen.
Net als verbrandings- en hybride voertuigen moeten elektrische auto’s een technische inspectie ondergaan om te controleren of ze in goede staat verkeren. De eerste technische inspectie moet worden uitgevoerd 4 jaar nadat het voertuig in het verkeer is gebracht, en daarna om de twee jaar.
Elektrische auto’s worden op dezelfde punten gecontroleerd als andere voertuigcategorieën (staat en werking van ruitenwissers, werking van de claxon, remsysteem, enz.); natuurlijk wordt er bij de technische controle geen rekening gehouden met de specifieke punten van de werking van een verbrandingsmotor en wordt er dus geen emissietest uitgevoerd (elektrische auto’s worden als schone voertuigen beschouwd).
Er zijn 11 extra controlepunten nodig om ervoor te zorgen dat een elektromotor goed werkt, waaronder het controleren van het luik en het laadstopcontact, de startonderbreker, de laadkabel, de accu en de hoogspanningsconnectoren. Van deze 11 punten leiden er 8 waarschijnlijk tot een tweede inspectie in het geval van een storing.
Goed om te weten: om een elektrische auto te mogen doorverkopen, moet het voertuig minder dan 6 maanden een technische keuring hebben ondergaan.
Gebruik de Coyote-app om in realtime te zien welke controlezones zich op uw route bevinden!
Net als bij modellen met verbrandingsmotoren hebben elektrische voertuigen hun deel aan slechte appels als het gaat om technische controles. Dit werd onlangs onthuld door de uiterst strenge Duitse instantie TÜV SÜD in haar jaarverslag over de technische controles die dit jaar in Duitsland zijn uitgevoerd.
Na een analyse van meer dan 10 miljoen voertuigen is het TÜV-rapport onbetwistbaar: aan de overkant van de Rijn is het de elektrische Tesla Model 3 die het hoogste uitvalpercentage heeft in de ranglijst: bijna 15% van de Model 3’s zakte voor de technische keuring, tegenover een algemeen gemiddelde van 5,7%. Dit zeer slechte resultaat plaatst dit model, dat in 2019 in de verkoop gaat, onderaan de Duitse ranglijst (op de 111ste plaats), achter de Dacia Logan, die een uitvalpercentage van 14,7% heeft. Tot de meest voorkomende defecten bij dit model, dat toch emblematisch is voor de Amerikaanse fabrikant, behoren voortijdige slijtage van de ophanging (een probleem dat al heeft geleid tot terugroepacties) en aanzienlijke slijtage van de remblokken.
Drie andere elektrische modellen werden door de TÜV onder de loep genomen omdat ze niet door de technische keuring kwamen: de BMW i3, Nissan Leaf (ZE1) en Renault Zoe (waarvan het aantal gezakten bij de technische keuring binnen het gemiddelde van zijn categorie voor alle motoren blijft).
Hoewel deze modellen veel hoger werden ingeschaald dan de Tesla 3, vertoonden ze frequente rem- en chassisstoringen. Deze storingen kunnen deels worden verklaard door het hogere gewicht van elektrische voertuigen in vergelijking met vergelijkbare modellen met verbrandingsmotor (de batterij in elektrische auto’s maakt ze zwaarder dan voertuigen met verbrandingsmotor) – een aanzienlijke belasting die na verloop van tijd een belasting vormt voor remsystemen, assen en ophangingen, waardoor de slijtage versnelt.
Lees al het laatste nieuws uit de autosector op de Coyote-blog!