Verkeersveiligheid » België intensiveert de installatie van…

België intensiveert de installatie van trajectcontrolecamera’s op zijn grondgebied

Jarenlang stond België bekend als een slechte leerling op het gebied van flitspalen. Hoewel het land nog steeds ver achterloopt in vergelijking met andere landen die veel verkeerscontroledispositieven hebben, probeert het de laatste tijd een inhaalslag te maken. In 2024 heeft Wallonië bijvoorbeeld 24 nieuwe trajectcontrolecamera’s geïnstalleerd. Deze inspanningen staan niet op zichzelf, want in 2025 zouden er nog meer radars in België worden geïnstalleerd. Uitleg volgt.

Toename van het aantal trajectcontrolecamera’s

De afgelopen jaren heeft België zijn inspanningen verdubbeld om het aantal verkeerscontroledispositieven te verhogen. Een van de meest gebruikte apparaten door de overheid zijn de trajectcontrolecamera’s. Deze apparaten werden aanvankelijk getest in de agglomeratie van Luik (in 2009) en zijn sindsdien verspreid over de Belgische wegen (hoewel Wallonië aanvankelijk ernstig achterliep in vergelijking met Vlaanderen). Vandaag de dag, volgens de telling van Annelies Verlinden, de federale minister van Binnenlandse Zaken (tellingen die geen rekening houden met apparaten geïnstalleerd door de lokale politie), telt België 43 trajectcontrolecamera’s beheerd door de Federale Politie:

  • 26 zijn geïnstalleerd op de Vlaamse wegen;
  • 17 zijn aanwezig in Wallonië (de regio Brussel heeft er geen).

Ontdek in dit verband ons artikel over het einde van de tolerantiesmarges voor bepaalde radars in Wallonië.

30 nieuwe trajectcontrolecamera’s gepland voor 2025 in België?

Het aantal trajectcontrolecamera’s zal binnenkort toenemen in België. Volgens SPW Mobiliteit zouden tegen eind 2024 vijf nieuwe apparaten in Wallonië worden geïnstalleerd. Maar dat is niet alles: 30 extra trajectcontrolecamera’s zouden ook in 2025 in de Waalse regio operationeel kunnen worden. Deze apparaten zouden de al in gebruik zijnde trajectcontrolecamera’s aanvullen, evenals de LiDAR-systemen, vaste camera’s, mobiele camera’s en roodlichtcamera’s die worden gebruikt om automobilisten die de verkeersregels niet respecteren te controleren en te bestraffen.

Over deze mogelijke toename gesproken, heeft François Desquesnes, de Waalse minister belast met verkeersveiligheid, verklaard dat hij zijn “strategie in de strijd tegen verkeersonveiligheid zal aanpassen op basis van de lessen uit ontmoetingen met gerechtelijke actoren”.

Met de Coyote-app rijd ik veilig en vermijd ik boetes dankzij de realtime waarschuwingen van gevaarlijke zones en controles op mijn route.

Ontdek de Applicatie

Welke nieuwe dispositieven kunnen in België worden gebruikt?

Trajectcontrolecamera’s zijn niet de enige apparaten waarop de overheid kan vertrouwen om de naleving van de verkeersvoorschriften te waarborgen. Verschillende hulpmiddelen die hun waarde al in Europa hebben bewezen bij het detecteren van snelheidsovertredingen zouden binnenkort hun intrede kunnen doen in België. Dat is bijvoorbeeld het geval met de Speedgun, waarmee de politie de snelheid van automobilisten kan meten (en het gebruik van de veiligheidsgordel en de mobiele telefoon achter het stuur kan controleren). Dit hulpmiddel wordt momenteel getest in de regio van Bergen en wordt gebruikt om de werkelijke snelheid van automobilisten te controleren, maar het wordt nog niet gebruikt om boetes uit te schrijven.

Andere overwogen mogelijkheden zijn het gebruik van de radarkijker, die veel gebruikt wordt in Frankrijk en Spanje. Dit apparaat kan de snelheid van een automobilist tot 1 kilometer afstand (maximaal) controleren, tegenover 200 meter voor de speedgun. Tot slot zou de Mesta Fusion 2 radar (of torenradar) ook binnenkort zijn opwachting kunnen maken in België. Blijf op de hoogte via de Coyote-blog!

Alle artikelen, tags en auteurs

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *