In Wallonië is de afhandeling van verkeersboetes niet altijd een eenvoudige zaak. De oorzaak? De overbelasting van de rechtbanken, die vaak het innen van de verschuldigde bedragen door overtredende automobilisten bemoeilijkt. Om dit probleem aan te pakken, heeft de Waalse minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid François Desquennes onlangs een nieuw decreet voorgesteld. Uitleg.
Vaak onbetaalde verkeersboetes in Wallonië
Onze Waalse lezers kunnen gerust zijn: Wallonië is niet het enige gebied dat moeite heeft om de verkeersboetes te innen die aan automobilisten worden gestuurd (vooral voor snelheidsovertredingen). Zoals in de meeste Europese landen, loopt het rechtssysteem tegen een groot probleem aan bij het verwerken van boetes en hun betwistingen: de overbelasting van de rechtbanken. Reeds bewust van de situatie, had de Waalse Regering in 2022 de oprichting van het nationaal parket voor verkeersveiligheid in gang gezet. Inspanningen die niet volledig het probleem hebben opgelost, afgaande op het nieuwe decreet dat bedoeld is om de toepassing van sancties bij overtredingen te vergemakkelijken.
Het doel van het decreet is duidelijk: de behandeling van verkeersboetes verbeteren en zo veel efficiënter de verschuldigde bedragen innen van automobilisten, inclusief buitenlandse bestuurders – volgens een onderzoek van de Europese Commissie zou 40 % van de verkeersboetes die naar automobilisten buiten België worden gestuurd, nooit worden betaald. Een situatie die bij velen (maar ook bij Belgische overtreders) een sterk “gevoel van straffeloosheid” zou creëren, aldus de minister.
Het decreet poogt het huidige juridische kader van verkeersboetes te hervormen. Concreet gaat het om het omzetten van strafrechtelijke boetes in administratieve sancties. Deze verandering biedt een dubbel voordeel: ten eerste hoeven rechtbanken zich niet langer bezig te houden met verkeersboetes; ten tweede zal hun behandeling veel efficiënter zijn, aangezien ze zullen worden beheerd door gespecialiseerde administratieve diensten. Bovendien, door de verkeersboetes aan de administratie over te laten, kan de overheid veel eenvoudiger administratieve procedures starten om het geld van onbetaalde boetes te innen – het zal bijvoorbeeld mogelijk zijn deurwaarders in te schakelen in geval van niet-betaling.
Dankzij de Coyote-app rijd ik veilig en vermijd ik boetes dankzij het systeem dat me in real-time waarschuwt voor gevarenzones en controles op mijn route.
De administratieve sancties die door het decreet zijn vastgesteld bij verkeersovertredingen, zullen zowel Belgische bestuurders als buitenlandse automobilisten betreffen. Om de verschuldigde bedragen te innen van degenen die niet in België wonen, zou de overheid met name grensoverschrijdende procedures kunnen starten (die overigens hun effectiviteit al hebben bewezen in andere domeinen).
De Waalse minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid heeft vertrouwen in de effectiviteit van de maatregel. En terecht: Vlaanderen heeft de behandeling en betaling van verkeersboetes aanzienlijk kunnen verbeteren dankzij een vergelijkbare regeling. In de eindfase van de voorbereiding zou het decreet over verkeersboetes binnenkort werkelijkheid moeten worden.
Vind al het nieuws over de automobielsector en Verkeersveiligheid op de Coyote-blog.